Układ smarowania i pompa oleju

Motoryzacja

Written by:

Wszystkie spalinowe silniki tłokowe podczas pracy muszą być smarowane. Jako czynnik smarujący stosowany jest olej. Powinien on dotrzeć do każdego, nawet najtrudniej dostępnego miejsca. Dzięki temu silnik będzie mógł być długo eksploatowany. Elementem, który umożliwia transport oleju są pompy oleju.

Rodzaje pomp oleju

W spalinowych silnikach tłokowych stosowane są dwa podstawowe rodzaje pomp oleju. Mogą to być pompy oleju zębate, które mają zazębienie zewnętrzne lub wewnętrzne. Oba te rodzaje pomp działają na takiej samej zasadzie. Pompy oleju zębate napędzane są przekładnią łańcuchową lub przekładnią zębatą od wału napędowego. W przypadku pomp oleju o zewnętrznym zazębieniu bardzo ważne jest, aby został utrzymany luz międzyzębny. Pompy oleju o zazębieniu zewnętrznym stosowane są obecnie coraz rzadziej. Zdecydowanie większą popularność zdobywają pompy o zazębieniu wewnętrznym. Te pierwsze nadal stosowane są samochodach osobowych. W samochodach ciężarowych oraz w tych pojazdach, które potrzebują większych ilości oleju w układzie smarowania stosowane są pompy o uzębieniu wewnętrznym.

Materiały do produkcji pomp

Pompy oleju zębate mają bardzo prostą budowę. Ale do ich produkcji używane są surowce bardzo wysokiej jakości. Muszą być przecież niezawodne. Do produkcji pomp oleju zębatych używana jest stal węglowa, która ma podwyższoną jakość. Dzięki temu pompy mogą pracować nawet z prędkością 4000 obrotów na minutę.

Pompy oleju są niezbędne przy każdym typie silnika tłokowego. Stosowane są więc nie tylko w samochodach.